In een onverwachte wending heeft Jumbo Supermarkten aangekondigd dat het zal stoppen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort na het huidige raceseizoen. Dit nieuws komt als een teleurstelling voor fans van Verstappen en de Nederlandse autosport in het algemeen.
Het besluit van Jumbo om zich terug te trekken uit topsport-sponsoring is het gevolg van een onderzoek van het Openbaar Ministerie naar voormalig Jumbo-baas Frits van Eerd in een witwaszaak, waarbij sportsponsoring betrokken was. Verder noemt de grote supermarktketen het ‘probleem’ dat Max Verstappen een te grote naam heeft gekregen.
”Max is natuurlijk een volksheld, maar hij acteert op het absolute wereldtoneel. Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. Het grote internationale bereik is voor ons niet zo interessant”, Aldus Van Veen in het AD.
Het einde van een succesvol tijdperk
Voor vele jaren was Jumbo een prominente sponsor van Max Verstappen, een van de meest getalenteerde en succesvolle Formule 1-coureurs ter wereld. De samenwerking tussen Jumbo en Verstappen bracht opwinding en trots bij fans, die hoopten op verdere successen in de autosport. Helaas zal dit partnership nu ten einde komen, wat velen teleurstelt.
Jumbo heeft aangegeven dat het internationale podium van de Formule 1 niet langer past bij hun identiteit als een Nederlandse supermarktketen met winkels in Nederland en België. Dit betekent dat de grootste supermarktketen van Nederland zijn aanwezigheid in de wereld van de autosport zal beëindigen. Het is een bittere pil voor fans die gewend waren aan het zien van het Jumbo-logo op de racewagen van Verstappen.
Lees verder over de sponsoring van schaats- en wielerploeg Jumbo-Visma op de volgende pagina!