In 2021 was er een aantal beperkingen op het verkopen en afsteken van vuurwerk in Nederland vanwege de coronapandemie. Er was bijvoorbeeld een verkoopverbod op professioneel vuurwerk en het afsteken van vuurwerk was alleen toegestaan op Oudjaarsavond tussen 18:00 en 02:00 uur.
Er zijn ook regelmatig discussies in Nederland over het gebruik van vuurwerk vanwege de gevaren voor mensen en dieren, de luchtvervuiling die het veroorzaakt en de overlast voor de omgeving. Sommige mensen pleiten ervoor om het verkopen en afsteken van vuurwerk te verbieden, terwijl anderen het belangrijk vinden om de traditie van vuurwerk op Oudjaarsavond in stand te houden.
Toch is er dit jaar een recordomzet behaald in de verkoop van vuurwerk. Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) hebben vuurwerkhandelaren 110 miljoen euro aan inkomsten gegenereerd. Ook werd er blijkbaar veel vuurwerk vanuit Duitsland naar Nederland gehaald. In de Lidl ging het tot knokken aan toe. De grootste verkoop van vuurwerk tot nu toe was tijdens de jaarwisseling van 2019-2020, toen 77 miljoen euro aan vuurwerk werd verkocht. De twee jaar daarna was het afsteken van vuurwerk verboden vanwege de COVID-19-pandemie.
Een persoon van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) zei dat 10% van de stijging van de omzet te wijten is aan inflatie en de hogere kosten van vuurwerk. De rest van de stijging komt volgens hem doordat er veel meer vuurwerk is verkocht dan voorgaande jaren. Deze persoon merkte op dat mensen dit jaar enthousiast zijn over vuurwerk en dat er daarom veel meer is verkocht.
Lopen knokken in de supermarkt, dat hebben wij al tijden niet meer gezien in Nederland. Het ergste wat wij hebben gezien is de wc-papier roof in de coronapandemie. Ja, dat je nodig naar het toilet moet en dan niet eens even fatsoenlijk een zak met wc-rollen kon halen bij de plaatselijke Albert Heijn. Dit soort situaties doen zich vaak voor op de momenten dat mensen in de problemen lijken te komen. Of als mensen een product willen kopen dat echt heel schaars aan het worden is.
Voor een iPhone, speciaal bier of een handtekening van een profvoetballer staan wij minuten lang in de rij. Schaarse producten zijn aantrekkelijk, want ze maken ons aantrekkelijk. Dat is goed om in het achterhoofd te houden.
De wil naar schaarste was vandaag het geval in de LIDL nét over de Nederlandse grens in Duitsland. Hier wordt namelijk lachend zwaar vuurwerk verkocht aan alle leeftijdsgroepen. Veel Nederlanders hebben er de afgelopen jaren een gewoonte van gemaakt om tussen 27-31 december even boodschappen te doen in Duitsland. Niet voor een extra pak melk, maar voor goedkoop en zwaar vuurwerk. Nederland staat in het buitenland bekend om zijn molens, tulpen, dijken, klompen, kaas en tolerantie. Maar als het zo doorgaat mag ‘vuurwerk’ zo aansluiten in dit rijtje.
Omdat er niet heel veel vuurwerk meer in de aanbieding was, werd de hoop Nederlanders in de gangpaden van de LIDL steeds groter. De medewerkers van de supermarkt besloten de dozen met vuurwerk maar om en om de winkel in te schuiven. Met als resultaat een grimmige sfeer. Alle Nederlanders vielen letterlijk over elkaar heen om maar een pakje met knalvuurwerk te scoren.
Check deze beelden:
@milangroothuijse2 Ff lekker vuurwerk halen in duitsland #fyp? #fouryou #fouryoupage #viraal #fyp #duitsland #feurwerk #vuufwerk ? Funny Song – Cavendish Music