Als het aankomt op ultieme kracht en prestaties, heeft Porsche opnieuw de lat hoger gelegd met de onthulling van de Taycan Turbo GT. Met een verbluffend piekvermogen van 1108 pk is dit de meest krachtige Porsche ooit gepresenteerd door het iconische merk uit Stuttgart. Ja, je leest het goed – deze elektrische auto overtreft zelfs de legendarische 918 Spyder in pure kracht.
De Porsche Taycan Turbo GT beschikt over 1018 PK
Maar laten we eerlijk zijn, er zijn altijd ‘addertjes’ als het gaat om zulke buitengewone prestaties. In het geval van de Taycan Turbo GT zijn er twee punten om op te merken. Allereerst is het volledige vermogen slechts 2 seconden beschikbaar, voordat het terugzakt naar een nog steeds indrukwekkende 789 pk. Ten tweede, en misschien wel het meest opmerkelijke, is dat deze krachtpatser volledig elektrisch is. Ja, je leest het goed – Porsche heeft de grenzen van elektrische voertuigtechnologie verlegd en bewijst dat elektrisch rijden allesbehalve saai hoeft te zijn.
Laten we eens wat dieper ingaan op de indrukwekkende specificaties van deze snelheidsduivel. Met een verbluffende acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 2.3 seconden (of zelfs 2.2 seconden met het optionele Weissach-pakket), blaast de Taycan Turbo GT de concurrentie weg. En laten we het niet eens hebben over de topsnelheid van 305 km/h – een indrukwekkende prestatie voor een elektrische auto.
Wat maakt de Weissach-versie zo speciaal? Nou, zoals gebruikelijk bij Porsche’s Weissach-pakketten, draait het allemaal om gewichtsbesparing en prestatieverbetering. Geen achterbank, maar wel een aerodynamische spoiler om de stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren. Dit is een auto die is ontworpen om elke bocht met precisie en gratie te nemen, terwijl hij tegelijkertijd een indrukwekkende snelheid behoudt.
Nu, sommigen van jullie zullen misschien denken aan de Tesla Model S Plaid als de ultieme elektrische krachtpatser. Maar laten we eerlijk zijn, de Taycan Turbo GT lijkt vooralsnog de overhand te hebben, gezien zijn recente record op het beroemde Laguna Seca-circuit. We kunnen niet wachten om te zien hoe deze twee titanen zich in de praktijk tegen elkaar zullen meten.
Bron: Porsche