Als een wervelwind van benzinedampen raast de Formule 1 door Nederland, maar achter de brullende motoren klinkt een ander geluid: kritiek op Viaplay. Als de exclusieve uitzender van de koningsklasse van de autosport in Nederland, heeft Viaplay de laatste tijd een golf van ontevredenheid veroorzaakt, met klachten die variëren van verbindingsproblemen tot commentaarperikelen.
Viaplay maakt geen vrienden op deze manier
Het hart van de kritiek is het gebrek aan connectie dat fans ervaren bij het kijken naar hun geliefde sport via Viaplay. Terwijl raceliefhebbers zich voorheen konden laven aan het levendige commentaar van de Nederlandse iconen Olav Mol en Jack Plooij via Grand Prix Radio, zijn velen nu teleurgesteld over de afstand die ze voelen tot de actie op het circuit.
Ondanks deze klaagzang blijft de Formule 1 voor de komende vijf jaar stevig verankerd in het Viaplay-arsenaal, dankzij een lucratieve deal met het management van de sport, waarvoor naar verluidt een duizelingwekkende 45 miljoen euro per jaar wordt neergeteld. Deze financiële slagkracht heeft Viaplay in staat gesteld om de exclusiviteit te behouden, zelfs in het aangezicht van een groeiend aantal ontevreden kijkers.
De teleurstelling is vooral voelbaar onder diegenen die hadden gehoopt op een terugkeer van de Formule 1 naar Ziggo, compleet met het geruststellende geluid van vertrouwd commentaar. Maar met Viaplay die stevig in het zadel zit en de abonnementsprijs stijgt van 15,99 euro naar 17,99 euro per maand vanaf 22 mei, lijkt het erop dat de racefans gedwongen worden om ofwel te buigen voor Viaplay’s heerschappij of hun portemonnee te laten piepen.
In de epische strijd om de kijkerskroon lijkt Viaplay voorlopig aan kop te liggen, maar de uitkomst van deze race is nog niet beslist. Met fanatieke loyaliteit aan traditionele commentatoren en de drang naar verbeterde kijkervaringen, zal de weg naar de overwinning ongetwijfeld geplaveid zijn met spanning, sensatie en heel veel snelheid.