Heineken en DJ Barry Can’t Swim trapten het Amsterdam Dance Event (ADE) op spectaculaire wijze af met een krachtige boodschap: “Keep the moment in your memory, not on your phone.” Tijdens het openingsfeest in The Loft werden bezoekers opgeroepen om volledig op te gaan in de muziek zonder de afleiding van hun telefoon. De innovatieve boodschap werd op ingenieuze wijze alleen zichtbaar via telefooncamera’s, wat de aanwezigen stimuleerde om bewust de ervaring van livemuziek en de sfeer te omarmen. En laten wij maar direct toegeven, we werden toch even wakker geschud.
Geniet van het moment, niet je telefoon
Uit recent onderzoek blijkt dat 81% van de ondervraagden toegeeft onbewust te scrollen tijdens sociale interacties, en 57% geeft zelfs aan dat dit de kwaliteit van hun gesprekken met vrienden negatief beïnvloedt. Het doelloos checken van telefoons zorgt ervoor dat veel mensen zich minder in het moment voelen. Heineken speelt met deze activatie in op het groeiende bewustzijn rondom telefoongebruik en sociale verbondenheid.
Vlak voor de set van Barry Can’t Swim was het moment daar: het licht dimde, de spanning steeg en zoals te verwachten pakten alle bezoekers hun telefoon om de opkomst vast te leggen. Wat zij niet wisten, was dat er een verrassing in petto was. Dankzij een baanbrekende infraroodtechniek verscheen de krachtige boodschap: “Keep the moment in your memory, not on your phone.” Dit gaf een duidelijk signaal af over de waarde van bewust aanwezig zijn in het moment.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 64% van de mensen ervan overtuigd is dat ze meer van muziek zouden genieten als ze hun telefoon weg zouden leggen. Ondanks dat 62% van de mensen hun telefoon vooral gebruikt om foto’s te maken, wordt de ervaring van livemuziek vaak negatief beïnvloed door constant bezig te zijn met vastleggen. De behoefte om altijd digitaal verbonden te zijn, lijkt steeds vaker in de weg te staan van écht aanwezig zijn.
Aan het einde van de avond ontvingen de bezoekers ook een cadeau: de Heineken® Boring Phone, een minimalistische telefoon waarmee je enkel kunt bellen en SMS’en. Dit werd gepresenteerd als een ludieke oplossing voor het telefoongebruik tijdens festivals. Uit het onderzoek bleek namelijk dat bijna de helft van de ondervraagden hun smartphone thuis zou laten als ze een eenvoudiger apparaat hadden. De Boring Phone moedigt aan om zonder afleiding te genieten van sociale momenten en de muziek.
Heineken geeft festivalgangers ook de kans om nog meer van ADE te beleven. Vandaag, donderdag 17 oktober, maken bezoekers kans op een exclusieve ADE Pro Pass en een Boring Phone. De Pro Pass biedt toegang tot het volledige dag- en nachtprogramma van ADE, en de Boring Phone helpt je om helemaal op te gaan in de sfeer van het festival, zonder de continue afleiding van sociale media.
Els Dijkhuizen, marketingdirecteur van Heineken Nederland, verklaart: “Met deze activatie willen we festivalgangers aansporen om bewuster te genieten van de muziek en de sfeer om hen heen. Door je telefoon even weg te leggen, creëer je een diepere connectie met de mensen om je heen. Dat is waar het bij ADE echt om draait.”
Word morgen wakker en houd de HeinekenNL socials goed in de gaten voor hints over waar je deze unieke prijzen kunt vinden en beleef ADE op een vernieuwende manier.