Flitsmarathons zijn uitgegroeid tot een vast onderdeel van de verkeersveiligheid in Europa. Deze grootschalige snelheidsmetingen zijn gericht op het verminderen van verkeersongevallen door bestuurders bewust te maken van hun snelheid. De effecten van deze flitsmarathons zijn niet alleen zichtbaar in de cijfers, maar ook in de gedragsverandering van weggebruikers. Het doel is simpel: minder hard rijden om zo het aantal ongelukken en letsels te verlagen. Maar hoe effectief is dit soort actie, en hoe kunnen we onze rijgewoonten blijvend verbeteren?
In Europa blijkt uit cijfers van eerdere edities dat een groot percentage van de weggebruikers regelmatig te hard rijdt. In veel gevallen wordt de snelheidslimiet niet gerespecteerd, zelfs op wegen waar dit gevaarlijk kan zijn. Over de hele linie blijkt dat tussen de 23% en 59% van de bestuurders sneller rijdt dan toegestaan. Dit brengt niet alleen de bestuurder zelf in gevaar, maar ook andere weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers. De impact van te hard rijden kan desastreuze gevolgen hebben, wat de noodzaak voor dergelijke snelheidsmetingen alleen maar vergroot.
De cijfers over verkeersongevallen als gevolg van te hard rijden zijn alarmwekkend. In Nederland is snel rijden verantwoordelijk voor een derde van alle dodelijke verkeersongelukken. Dit is een schokkend percentage, zeker gezien het feit dat veel van deze ongelukken te voorkomen zouden zijn met een striktere naleving van de snelheidslimieten. Vooral op wegen waar voetgangers of fietsers in de buurt kunnen zijn, is het essentieel om de snelheid in de gaten te houden. Wanneer een auto een voetganger aanrijdt met een snelheid van 35 km/u, is de kans op een dodelijke afloop slechts 5%. Maar bij 48 km/u stijgt die kans naar 45%, en bij 64 km/u is de kans op overlijden maar liefst 85%. Dit toont aan dat zelfs een kleine verhoging van de snelheid de gevolgen van een ongeluk enorm kan verergeren.
De eerste flitsmarathon van 2025 is inmiddels achter de rug, maar de impact ervan blijft voelbaar. Gedurende de week waarin flitsers overal door Europa werden ingezet, werden weggebruikers gedwongen om hun snelheid in de gaten te houden. Dit resulteerde in minder ongevallen en zorgde voor een tijdelijke afname van de gemiddelde snelheid op de wegen. Toch is de vraag of dergelijke acties op lange termijn ook echt het gedrag van weggebruikers veranderen. Zolang de focus op deze kortdurende flitsmarathons ligt, lijkt het effect na een paar dagen alweer weg te ebben. Toch blijft het belangrijk om flitsmarathons en andere snelheidsmaatregelen regelmatig terug te laten keren.
Nu, met de tweede flitsmarathon die eraan komt, van 5 tot 11 augustus 2024, is het voor iedereen belangrijk om extra alert te zijn op de snelheid. Deze actie wordt wederom gecoördineerd door Roadpol, een samenwerkingsverband van politie uit 29 Europese landen. De deelname van landen verschilt, maar de boodschap is overal hetzelfde: let op je snelheid, want te hard rijden heeft gevolgen.
Aangezien flitsmarathons niet alleen plaatsvinden om boetes uit te delen, maar ook om het bewustzijn te verhogen, blijft het belangrijk om na te denken over hoe we ons rijgedrag in de toekomst kunnen verbeteren. Zelfs als er geen flitsers in de buurt zijn, moet de snelheid altijd verantwoord worden aangepast aan de omstandigheden. In sommige gevallen heeft een flitsmarathon zelfs gezorgd voor een kortdurende afname van verkeersslachtoffers. Echter, de terugkeer van normale snelheden na afloop van de marathon wijst erop dat meer structurele veranderingen nodig zijn.
Bron: ANWB