Niets in de Formule 1 is zeker, behalve dat succes altijd tijdelijk is. Red Bull Racing, ooit een rots in de branding, balanceert ineens op een slappe koord. En Max Verstappen? Die lijkt serieus te twijfelen over zijn toekomst.
De normaal zo beheerste Helmut Marko gooide recent olie op het vuur. In gesprek met Sky Sport Duitsland liet de Red Bull-adviseur weten dat de angst ‘heel groot’ is dat Verstappen vertrekt. Geen gerucht, geen insinuatie, maar pure paniek.
En alsof dat nog niet genoeg was, onthulde Marko eerder deze maand in een interview met BBC Sport een veelzeggend detail. Verstappen mag dan een contract hebben tot eind 2028, maar dat contract bevat een escape: een zogeheten performance clause.
Dat betekent: als Red Bull sportief blijft teleurstellen, kan Max voortijdig de deur dichttrekken. Geen juridische rompslomp, geen rechtszaken – gewoon zijn helm pakken en vertrekken. En eerlijk? Die optie lijkt steeds aantrekkelijker voor de Nederlander.
De race in Bahrein bevestigde de malaise. Waar Verstappen normaal als een roofdier over het asfalt jaagt, moest hij nu met moeite P6 verdedigen. De auto voelde log, onvoorspelbaar en totaal niet titelwaardig. En dat laat sporen na.
Wat ooit een geoliede winnende machine was, is verworden tot een team in verwarring. Red Bull begon het seizoen met ambities, maar die lijken in rook op te gaan. En Verstappen wil geen passagier zijn in een zinkend schip.
Zijn houding in de media verraadt frustratie. Kritische blikken, korte antwoorden, nauwelijks waardering voor het team. Het zijn signalen die wijzen op afstand. Max is nooit een man van veel woorden, maar als hij praat, bedoelt hij iets.
De Formule 1 draait om vooruitgang. Ferrari, McLaren en Mercedes zitten niet stil, en lijken de achterstand te dichten. Red Bull daarentegen staat stil, en dat is dodelijk in een sport waar elke tiende telt en iedere race telt als oorlog.
Verstappen is op een punt in zijn carrière waar alleen titels nog tellen. Hij rijdt niet voor het geld, niet voor de show, maar voor overwinningen. En als Red Bull die niet meer garandeert, dan zijn er genoeg andere teams met diepe zakken.
Mercedes is straks Hamilton kwijt. Audi komt eraan en zoekt een gezicht. Aston Martin droomt groot. Allemaal opties voor Max – stuk voor stuk aantrekkelijk. Vooral als Red Bull blijft aanmodderen met matige prestaties en interne ruis.
Helmut Marko’s uitspraken zijn dus geen loos geratel. Hij weet dondersgoed wat er op het spel staat. Zonder Max is Red Bull niet alleen langzamer, het verliest ook zijn ziel. Verstappen ís Red Bull – althans, tot nu toe.
De fans voelen het ook. Je ziet het op social media, in forums, in de paddock. De magie van Red Bull lijkt weg. Er hangt iets in de lucht. En dat gevoel wordt met elke teleurstellende race sterker. Verstappen zelf voelt dat als geen ander.
De performance clause in zijn contract is als een rode knop onder glas. Hij is er nog niet op gedrukt, maar iedereen weet dat de vinger er gevaarlijk dichtbij zweeft. En tenzij Red Bull wonderen verricht, is het een kwestie van tijd.
Het verhaal van Red Bull en Verstappen was tot nu toe een sprookje. Maar zelfs sprookjes hebben een eind. En dit einde lijkt geschreven in grimmige inkt, met boze wolken erboven. De relatie kraakt, en misschien breekt het binnenkort echt.
De komende maanden zijn van levensbelang. Elke race moet top zijn. Elke update moet werken. Elk strategisch besluit moet raak zijn. Want Max kijkt toe. Niet als een loyale werknemer, maar als een roofdier dat zijn volgende prooi overweegt.
Vertrouwen is fragiel in de F1-wereld. Eén slecht seizoen kan alles veranderen. Red Bull moet vechten, niet alleen tegen concurrenten op de baan, maar ook tegen de twijfel die hun stercoureur verteert. Want als Max gaat, valt het kaartenhuis.
Wie had dat gedacht: in een seizoen waar Verstappen zijn vierde wereldtitel kon pakken, praten we over een mogelijk vertrek. Maar dit is Formule 1. En Formule 1 is zelden romantisch, vaker meedogenloos. Max weet dat. En Red Bull nu ook.
Bron: SkySports Germany