Het zonovergoten terrein van de Zwarte Cross vult zich dit jaar weer met duizenden feestgangers, vrachtwagens vol geluid en liters goudgeel gerstenat. Maar waar vroeger een muntje een formaliteit was, wordt het tegenwoordig steeds meer een statussymbool. Want wie dit jaar zijn munten wil inslaan, moet stevig in de buidel tasten. De prijzen zijn niet mals en dat maakt één vraag relevanter dan ooit: wat kost één biertje op het meest krankzinnige festival van Nederland?
Een set van 700 munten kost op de Zwarte Cross dit jaar maar liefst 2310 euro. Dat betekent dat je per muntje €3,30 aftikt, en dat is exact wat een biertje je dus ook kost. Geen kortingsstaffel, geen happy hour, geen vip-deal. Gewoon €3,30 voor een plastic beker met schuim. Dat roept de vraag op: zijn we nog aan het feesten, of inmiddels aan het investeren? Toch lijken de bezoekers het er zonder morren bij te nemen, want de rijen bij de barren staan als altijd tot ver buiten de afzettingen.
Het bizarre is dat veel feestgangers hun munten vooraf massaal inslaan. Alsof ze instinctief aanvoelen dat drank hier net zo schaars is als parkeerplekken in het centrum van Amsterdam. Wie voor een groep van tien man de drankvoorziening op zich neemt, moet bereid zijn diep te gaan. Voor honderd biertjes ben je immers al 330 euro kwijt, en dan hebben we het nog niet over wodka, wijn of cocktails.
Volgens vaste bezoekers is dit ‘gewoon de nieuwe realiteit’. Alles wordt duurder en festivals zijn daar geen uitzondering op. De organisatie rekent zichzelf niet rijk, zeggen ze, maar wij weten wel beter. Logistiek, vergunningen, beveiliging en personeel slokken een groot deel van de opbrengst op. En toch blijft het ongemakkelijk voelen als je voor een avondje doorhalen meer betaalt dan voor een vlucht naar Barcelona.
Voor jongeren die elk dubbeltje moeten omdraaien is het schrijnend. Festivals waren ooit de ultieme uitlaatklep voor studenten en starters. Nu voelen ze steeds meer als luxegoederen. Het voelt wrang om je spaarrekening aan te spreken om los te kunnen gaan met je vrienden. Toch blijft het trekken. De sfeer, de muziek, de chaos – het is verslavend.
Social media speelt hierbij een niet te onderschatten rol. Wie geen stories deelt vanaf een gigantisch podium, lijkt bijna niet mee te tellen. Influencers met gepersonaliseerde bekers, VIP-banden en backstagecontent laten de rest verlangen naar diezelfde exclusiviteit. En exclusiviteit kost geld. Veel geld. En zo wordt het muntje op de Zwarte Cross langzaam een soort festival-currency voor de elite.
Toch moet gezegd worden: de beleving op de Zwarte Cross is ongeëvenaard. Waar andere festivals worstelen met saaiheid of eentonigheid, mixt dit spektakel muziek, motorcross, theater en absurditeit tot één overrompelende cocktail. Of je nu met laarzen door de modder sjouwt of in een roze tutu over het terrein danst, alles mag en alles kan – zolang je maar voldoende munten hebt.
Wat overblijft is een dubbel gevoel. Ja, het is duur. Ja, het is een rib uit je lijf. Maar nee, het weerhoudt niemand ervan om te gaan. Sterker nog: het lijkt alsof hoe duurder het wordt, hoe exclusiever het voelt om erbij te zijn. En dat is precies wat dit festival al jaren zo uniek maakt. De Zwarte Cross is geen festival meer, het is een ervaring – met een prijskaartje dat daarbij past.
Als je dit weekend dus iemand hoort zeggen dat hij “even muntjes gaat halen”, weet dan dat je niet naar een simpele biervriend kijkt, maar naar een man met investeringszin. En mocht je hem kwijt raken in de drukte, geen zorgen – je vindt hem terug aan de bar, waar hij in ruil voor een goudkleurige plastic schijf een biertje ontvangt dat smaakt als vrijheid.
Kijk hier:
@regio8nieuws De eerste munten zijn binnen, en dat mag wat kosten! Hoeveel munten gaan er bij jou doorheen? #regio8 #achterhoek #zwartecross #lichtenvoorde #feestfabriek #festival #muziek #rock #zc2025 #zwartecross2025 #feestje #nederland #gelderland ? origineel geluid – REGIO8