Max Verstappen, de charismatische coureur die de harten van racefans over de hele wereld heeft veroverd, wordt achterna gezeten door zijn concurrenten. Niet op het circuit, maar in de media. Ja, we hebben het over de beruchte foto’s van de RB19-vloer, een bron van verwondering en afgunst bij de concurrentie.
Na een ongelukkige race in Monaco, waar Sergio Pérez op zijn gezicht ging, hebben rivaliserende teams alles in het werk gesteld om een glimp op te vangen van de verborgen schatten die deze vloer van de auto herbergt. Maar wat maakt het zo speciaal? En waarom zijn aerodynamici zowel enthousiast als in de war?
Sergio Pérez, de onfortuinlijke teamgenoot van Max Verstappen, had een minder dan ideale kwalificatiesessie in Monaco. Met een crash en een twintigste startpositie, was hij een zichtbaar bewijs van de uitdagingen van de nauwe en bochtige straten van het prinsdom. Maar wat heeft dit te maken met de vloer van Verstappen’s RB19? Welnu, vrienden, het is de race waarin de geheimen van de vloer worden onthuld!
Tijdens de race in Monaco was Pérez als een frequente bezoeker van een all-you-can-eat buffet, behalve dat hij in plaats van te genieten van lekkernijen, pitstops maakte. Vijf keer maar liefst! Hij veranderde niet alleen zijn voorvleugel, maar waagde zelfs een gokje met full wets, wat helaas niet het gewenste resultaat opleverde. Het gevolg? Een zestiende plaats, twee ronden achter Verstappen. Ouch!
De vloer van een Formule 1-auto is als het hart van een goochelaar – vol geheimen en verborgen trucs. Het is het onderdeel dat de aerodynamica en de algehele snelheid van de RB19 bepaalt. Geen wonder dat de rivaliserende teams als hongerige wolven naar foto’s van deze vloer snakken. Het probleem is echter dat de belangrijkste onderdelen vaak bedekt zijn, waardoor het moeilijk is om de magie volledig te begrijpen. Alsof het niet ingewikkeld genoeg is, zijn er ook lichtval en complexiteit die de analyse bemoeilijken.
“Natuurlijk hebben we de foto’s!”, aldus een enthousiaste Tom McCullough, de performance director van Aston Martin, terwijl hij met glinsterende ogen spreekt over de mogelijkheid om een glimp op te vangen van de geheime wereld onder de RB19. “Ik weet zeker dat de aerodynamici alle auto’s die de lucht in zijn gehesen, zullen bekijken. Je leert al veel van alleen maar zien hoe de plank slijt. Het is als het bestuderen van de slijtplekken op de toverstaf van een goochelaar, in de hoop de trucs te onthullen.
We willen begrijpen hoe de vloer de prestaties beïnvloedt, hoe het de luchtstromen manipuleert en ons een ongrijpbare voorsprong geeft. Dus ja, we wachten vol spanning op die foto’s en hopen dat ze ons een glimp gunnen van de geheimen die Verstappen en zijn RB19 met zich meedragen.”