Tijdens de renovatiewerkzaamheden aan de A7 bij Purmerend hebben flexflitsers hun nut meer dan bewezen. In slechts acht maanden tijd zijn er duizenden automobilisten vastgelegd die de snelheidslimiet negeerden, met indrukwekkende cijfers als resultaat. De flitspalen, strategisch geplaatst bij de werkzaamheden, registreerden in zuidelijke richting maar liefst 17.823 snelheidsovertredingen. Dit benadrukt hoe vaak bestuurders de maximumsnelheid van 70 km/u overschreden, ondanks duidelijke waarschuwingsborden en de aanwezigheid van wegwerkers.
Het verkeer in noordelijke richting liet een iets beter gedrag zien, al bleven overtredingen niet uit. Hier werden 3.201 bestuurders geflitst terwijl ze te hard reden. Dit toont aan dat, hoewel minder vaak, snelheidsovertredingen ook richting het noorden een probleem zijn. De cijfers onderstrepen het belang van toezicht op wegen waar werkzaamheden plaatsvinden. Het handhaven van een lagere snelheid is cruciaal voor de veiligheid van wegwerkers en andere weggebruikers.
Deze indrukwekkende boeteaantallen zijn niet alleen een wake-up call voor hardrijders, maar ook een bevestiging van de effectiviteit van flexflitsers. Dergelijke mobiele oplossingen maken het mogelijk om op specifieke plekken in te grijpen waar snelheidsovertredingen het grootste gevaar vormen. De flitsers dragen bij aan een veiliger verkeer, vooral in risicovolle situaties zoals renovatiewerkzaamheden. Het is interessant om te zien hoe de technologie achter deze flexibele flitspalen een steeds belangrijkere rol speelt in verkeersveiligheid.
Naast de focus op boetes, roept deze situatie ook vragen op over de impact van snelheidshandhaving op het gedrag van bestuurders. Zien zij deze boetes als waarschuwing, of worden flexflitsers gewoon een extra obstakel op de weg? Voor velen zijn boetes ongetwijfeld een dure les. De effectiviteit hiervan wordt echter pas echt zichtbaar als we toekomstige cijfers vergelijken. Het zou boeiend zijn te zien of de overtredders hun gedrag daadwerkelijk aanpassen.