Max Verstappen is geen onbekende als het aankomt op scherpe kritiek, vooral als dingen niet lopen zoals gepland. Zijn commentaar na de Grand Prix van Bahrein in 2025 was dan ook allesbehalve mild. Hij eindigde als zesde, een teleurstellende positie voor de regerende wereldkampioen, zeker gezien de verwachtingen. De overwinning ging naar Oscar Piastri, maar voor Max was de race allesbehalve een succes.
Max Verstappen niet tevreden met teamprestaties van Red Bull
De start was een van de eerste problemen voor Max. “Niks liep”, zo liet hij op zijn kenmerkende manier weten. Hij had zichzelf geen enkele kans gegeven op de topvijf door simpelweg niet goed weg te komen bij de start. Terwijl McLaren zich naar de overwinning reed, werd Max geconfronteerd met een reeks problemen die hem in het verkeer vastzetten. Maar het was niet alleen de start die Max in de weg zat. De pitstop was de volgende plek waar het misging.
“Hoe kan het nou dat er iets misgaat in een pitstop?”, vraagt Max zich hardop af. De rode lichten gingen niet uit, wat hem weer liet vastzitten in het pitstraatverkeer. De uitwerking hiervan was duidelijk: “Ik zat weer vast in het verkeer, en de harde banden werkten voor geen meter.” Het was dan ook geen verrassing dat Max wederom naar binnen moest voor een extra stop. Maar wat volgde was wederom een slechte pitstop. “Sta je op een gegeven moment ook nog laatst”, zei Max, zichtbaar gefrustreerd door het hele proces.
De race leek een verloren zaak voor Max. “Ik was de ronden aan het aftellen”, vertelt hij, een teken van zijn frustratie. “Ik kon niet remmen, had geen tractie, en alles voelde gewoon mis.” Het leek wel alsof het nooit goed wilde komen voor de regerende kampioen, die normaal gesproken in staat is om zelfs van de moeilijkste situaties een podium te maken.
Op dat moment kwam de vraag of Max de situatie met zijn team wilde bespreken. ViaPlay’s reporter stelde voor om misschien even na te praten met het team, iets wat vaak helpt om de oorzaken van fouten te begrijpen en in de toekomst te verbeteren. Maar Max’ reactie was duidelijk: “Nu even niet, echt geen zin in.” Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom. De emoties zaten hoog na een race die hij het liefst snel wilde vergeten.
Dit soort openhartige uitspraken van Max zijn typerend voor zijn no-nonsense benadering. Hij weet wat hij kan, en wanneer dingen niet gaan zoals gepland, heeft hij er weinig geduld voor. Zijn kritiek op de pitstop en de bandenstrategie zijn dan ook niet zomaar frustraties, maar reflecties van een coureur die gewend is aan perfectie. Max is altijd op zoek naar het beste resultaat, en als hij dat niet kan behalen, dan ligt de lat voor zijn team hoog.
Het team van Red Bull is er uiteraard van overtuigd dat er geen blijvende schade is, maar Max zal waarschijnlijk wel een analyse verwachten. Zijn gedrevenheid en verlangen naar succes zijn groot, en het is geen geheim dat hij altijd streeft naar de top. Dit is dan ook de reden dat zijn teleurstelling na deze Grand Prix zoveel luidruchtiger klinkt dan de meeste andere coureurs zouden uiten. Dit was een race die voor Max duidelijk een mislukking was, maar dat betekent niet dat hij niet snel weer terug zal komen.
Ondanks het teleurstellende resultaat in Bahrein kunnen we er zeker van zijn dat Max snel weer in zijn element zal zijn. Hij is altijd in staat om van elke tegenslag te leren en sterker terug te komen. Deze race zal dan ook weinig invloed hebben op zijn lange termijn strategie, maar het is een herinnering dat zelfs de beste dagen kennen waarop alles tegenzit. Max is niet iemand die het opgeeft, en dat maakt hem juist zo sterk in de Formule 1.
Foto: Red Bull Content Pool