Eén van de voordelen van streamingdiensten is dat je eindelijk geen last meer hebt van reclames, maar ook van Netflix is inmiddels al een tijdje bekend dat er advertenties op gaan komen. Nu heeft het bedrijf bekend gemaakt dat het een samenwerking aangaat met Microsoft om reclames toe te voegen aan een nieuwe abonnementsvorm!
Er zijn een aantal redenen waarom advertenties in videos erg vervelend kunnen zijn:
-
Ze kunnen de video onderbreken op het moment dat je het minst verwacht, wat de ervaring kan verstoren. Dan heb je het gevoel dat je pas echt ‘verplicht’ naar de advertentie kijkt, omdat je graag wil weten wat er in het vervolg van de video gebeurd.
-
Soms zijn de advertenties te lang of te frequent, wat kan leiden tot frustratie. Die reclames bij Kerst bijvoorbeeld, daar zit je ondertussen zo een anderhalve minuut naar te kijken, zonder dat je het door hebt.
-
Sommige advertenties zijn simpelweg niet relevant voor de kijker en daardoor niet interessant. Ja, die kookboeken hebben wij nu wel gezien.
-
In sommige gevallen kunnen advertenties ook storend of ongewenst zijn, bijvoorbeeld als ze te hard of te vaak herhaald worden. ”Bet-Bet-City. Heb jij al ingezet Wes?”. Toch ongelooflijk dat een man met zulke status daaraan meedoet? Of zitten wij ons nu onnodig te ergeren?
-
Bij sommige video’s zijn de advertenties niet aangepast aan het doelpubliek en daardoor niet relevant voor de kijker.
Je laptop openklappen, een serie aanzetten en uren kunnen bingewatchen zonder ook maar gestoord te worden door één advertentie. Het is een luxe waar we inmiddels alweer even gewend aan zijn, maar blijft niet altijd vanzelfsprekend. Netflix is immers nog altijd de grootste streamingdienst en het Amerikaanse bedrijf heeft zojuist kenbaar gemaakt dat het Microsoft in gaat schakelen om advertenties naar het platform te halen. Op het moment dat het grote bedrijf dit bekendgemaakt had, namen de nodige aandeelhouders een stapje terug.
Dat wil echter niet zeggen dat iedereen met een Netflix-account voortaan altijd advertenties te zien krijgt. De huidige abonnementsvormen zullen blijven bestaan, alleen zal er ook een goedkopere versie van de abonnementen beschikbaar komen waarbij je advertenties te zien krijgt. Die zullen dus aangeboden worden door Microsoft, dat tegenwoordig een van de weinige grote techbedrijven lijkt dat zelf geen streamingservice is begonnen. Hoeveel zo’n abonnement dan precies zou moeten kosten is nog niet bekend.
Waar Netflix een tijdje geleden nog een vrij dominante positie had op de streamingdiensten markt, schieten nieuwe diensten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Een account hebben op drie of vier diensten tegelijk is tegenwoordig niet meer dan normaal en dat heeft er deels voor gezorgd dat de abonnees bij Netflix de laatste tijd teruglopen. Met een goedkoper abonnement hoopt het Amerikaanse bedrijf weer meer mensen te bereiken.
Ook voor investeerders is dit interessant nieuws. Het zorgde er namelijk voor dat de aandelen van Netflix met zo’n 1,2% zijn gestegen op Wall Street. Wat vind jij van het nieuws? Denk jij hiervan gebruik te gaan maken of vind je het niet erg om iets meer te blijven betalen voor advertentievrije content?