De NS lijkt maar geen rem te zetten op de stijgende prijzen, terwijl brandstofkosten en de algemene kosten van levensonderhoud tegelijkertijd de pan uit rijzen. We bekeken een aantal typische mannelijke uitjes en kwamen tot de schokkende ontdekking hoe prijzig het openbaar vervoer tegenwoordig is. Stel je voor: een retourtje van Groningen naar de Johan Cruijff ArenA voor een Europa League-wedstrijd van Ajax kost maar liefst €117,60. Dat is een stevig bedrag, vooral als je bedenkt dat dit voor een avondje uit is. Je zou kunnen overwegen om in plaats daarvan een wedstrijd van PSV of Feyenoord te bezoeken, maar helaas betekent dat niet dat de kosten lager worden.
Reis je met een kind van 13 jaar, dan komt de totale prijs voor twee personen uit op een bedrag van €199,92 als je kiest voor de eerste klas. Comfortabel reizen klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar het is een flinke hap uit je budget. Dit roept de vraag op: is een bezoek aan een voetbalwedstrijd het nog wel waard als je kijkt naar de huidige vervoerskosten?
Voor mannen die van een sportieve avond houden, zijn er niet veel voordelige alternatieven. Het openbaar vervoer blijft een belangrijke optie voor wie zonder parkeerproblemen en files naar een stadion wil reizen, maar de prijsontwikkeling maakt het lastig om dit een verstandige keuze te noemen. Brandstofprijzen stijgen ook, maar de flexibiliteit die je krijgt met een auto lijkt voor sommige mannen aantrekkelijker te worden, ondanks de hoge brandstofkosten.
Als je vanuit Nijmegen naar de Johan Cruijff ArenA reist, betaal je voor een retourticket €83,60 in de tweede klas. Kies je voor Eindhoven, dan ben je iets duurder uit met €85,20. Kom je uit Enschede, dan loopt het flink op: een retour kost daar maar liefst €114,70. Deze prijzen laten zien dat het bezoeken van een voetbalwedstrijd behoorlijk in de papieren kan lopen, vooral als je van verder moet komen. Het openbaar vervoer lijkt dan misschien handig, maar met zulke bedragen wordt het toch een flinke investering voor een avondje uit.
Het lijkt erop dat de NS zich steeds meer richt op reizigers die bereid zijn flink te betalen voor extra comfort. Maar voor de gemiddelde man die graag een voetbalwedstrijd bezoekt, is de eerste klas vaak een overbodige luxe. Bovendien stijgen de kosten van tickets elk jaar, waardoor het steeds minder aantrekkelijk wordt om voor het openbaar vervoer te kiezen.
In 2023 rapporteerde de Nederlandse Spoorwegen (NS) een operationeel verlies van €191 miljoen. Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van het verlies van €421 miljoen in 2022, kampt NS nog steeds met financiële uitdagingen.
Aan het eind van de dag draait het allemaal om de balans tussen comfort, kosten en gemak. Hoewel de NS zeker voordelen biedt, zoals geen gedoe met parkeren of files, zorgen de oplopende prijzen ervoor dat veel mannen zich afvragen of het nog wel de moeite waard is. Met de stijgende kosten van levensonderhoud en brandstof lijkt het bezoeken van een voetbalwedstrijd steeds meer een luxe-uitje te worden.