Het lijkt erop dat Red Bull Racing opnieuw de grenzen van de Formule 1-reglementen opzoekt. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan maakten ze gebruik van een flexibele voorvleugel, iets wat direct doet denken aan de controversiële “foefjes” van McLaren en Mercedes. Volgens Formule 1-commentator Olav Mol: “Ze hebben die vleugel er gewoon al opzitten.” Het is een slimme zet van het team, dat kennelijk in stilte aan deze innovatie heeft gewerkt.
Recent waren McLaren en Mercedes het middelpunt van een controverse rond hun zogenaamde ‘flexiwings’. Zowel Red Bull als Ferrari beschuldigden hen van het overtreden van de regels. Echter, de FIA heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat beide teams hun statische test hebben doorstaan. Dit betekent dat er geen directe sancties zullen volgen. FIA-directeur Nikolas Tombazis verklaarde dat mogelijke veranderingen in de reglementen pas in 2025 geïmplementeerd zullen worden.
Volgens Olav Mol is dit hele flexiwing-verhaal een terugkerend thema. “We hadden dat hele verhaal uit Monza, waarbij de FIA zei dat de voorvleugels van McLaren en Mercedes goed waren,” zegt hij. Toch was duidelijk te zien dat het voorvleugelelement doorboog, wat eigenlijk tegen de regels zou moeten zijn. De FIA heeft echter aangegeven dat de regels voor dit seizoen niet zullen worden aangepast. Dit geeft teams als Red Bull de vrijheid om creatief om te gaan met de huidige reglementen.
Christian Horner, de teambaas van Red Bull, liet weten dat ze de ontwikkeling van hun flexibele voorvleugel hadden uitgesteld. Maar Mol vermoedt dat Red Bull deze innovatie al eerder had ontwikkeld en er nu pas voor kiest om deze in te zetten. “Ze hebben deze onderdelen dus gewoon weer uit de kast gehaald. Ze leiden in beide kampioenschappen, dus dan neem je ook geen risico,” aldus Mol. Het lijkt erop dat Red Bull geen ruimte laat voor toeval in hun jacht op het kampioenschap.
Ferrari, aan de andere kant, is ook bezig met het ontwikkelen van een flexibele voorvleugel. Volgens bronnen binnen de paddock kunnen we hun nieuwe vleugel mogelijk tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten verwachten. Dit betekent dat we nog veel technische ontwikkelingen kunnen verwachten in de nabije toekomst, zelfs als de FIA voorlopig geen actie onderneemt.
In het huidige Formule 1-seizoen draait het niet alleen om snelheid en strategie, maar ook om wie het best de regels weet te buigen zonder ze te breken. Red Bull heeft laten zien dat ze bereid zijn om tot het uiterste te gaan om hun voorsprong te behouden. Het is een spel van innovatie en risico, waarbij elke beslissing het verschil kan maken tussen winst en verlies.
Ondertussen blijft de discussie over flexiwings voortduren. Teams balanceren op de grens van wat toegestaan is, terwijl de FIA toekijkt en pas op lange termijn veranderingen doorvoert. Voor nu lijkt het erop dat de teams vrij spel hebben om hun creativiteit de vrije loop te laten, wat het kampioenschap spannender maakt dan ooit.
Bron: GPFANS