Een fijne samenwerking op een juiste manier vieren? Dat kan door het organiseren van een feest of bijeenkomst, met een uitgebreide social media-post of door een speciaal cadeau. Dat laatste lijkt in het overleg van de topmannen van Zagato het plan te zijn geworden. Een persoonlijk geschenk, een symbolisch aandenken, het valt allemaal wel te rijmen met dit nieuwe stukje Alfa Romeo geschiedenis.
Een samenwerking vieren als designer van hele brute auto’s? Dat doe je natuurlijk met een hele brute auto. En voor fans van het merk Alfa Romeo hebben wij dan ook een aangename verassing. Zagato, het designhuis dat sinds kort 100 jaar samenwerkt met Alfa Romeo, heeft één hele dikke Giulia gebouwd.
Om het 100-jarig bestaan van hun samenwerking te vieren, ontwierp het Italiaanse designhuis Zagato een speciale versie van de Alfa Romeo Giulia voor een gelukkige Duitse verzamelaar. Zoals het nu lijkt zal het ook bij één exemplaar blijven, dus mocht je de unieke Alfa willen scoren, dan zal je een bezoekje aan Duitsland moeten inplannen.
De Alfa Romeo Giulia is een middenklasse sportwagen die sinds 2015 wordt geproduceerd door het Italiaanse automerk Alfa Romeo. Het model is beschikbaar als vierdeurs sedan en stationwagon. De Giulia is het eerste model van Alfa Romeo dat is gebaseerd op het Giorgio-platform, dat specifiek voor sportwagens is ontwikkeld. Het model is voorzien van een achterwielaandrijving en is verkrijgbaar met verschillende motorisaties, waaronder benzine- en dieselmotoren met vier of zes cilinders. De topversie van de Giulia is de Quadrifoglio, die is uitgerust met een twinturbo V6-motor met een vermogen van 510 pk. De Giulia heeft een opvallend design met kenmerkende Alfa-romeo-elementen, zoals de grille met driehoekige neus en de scalloped flanken. Het interieur is elegant en sportief, met hoogwaardige materialen en een uitgebreide set aan technologische features
Deze unieke Alfa werd gebouwd op een verkorte versie van het platform dat de huidige Giulia ondersteunt en heeft een lange motorkap en een kort dak, dat de essentie van Alfa’s historie perfect weergeeft. De voorkant is geïnspireerd door grote luchtinlaten, waaronder de beroemde Alfa-grille, die zijn bevestigd op een klapkap. Het dak heeft dubbele luchtbellen en is onbeschilderd, met een dunne lichtbalk die de contouren van de achterkant volgt. De auto heeft een vermogen van 540 pk dankzij de 2,9-liter V6 GTAm-motor, die de achterwielen aandrijft via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het interieur is overgenomen van de standaard Giulia, met groene accenten die aansluiten bij het koolstofvezel exterieur. Deze coachbuilt Alfa sluit zich aan bij een grote collectie huidige en oude Alfa’s, samen met een selectie Zagato-ontwerpen voor Aston Martins.
Een van onze volgers op Facebook reageerde het volgende: ”Ik vind deze auto echt niet mooi, zoals veel andere ontwerpen van Zagato. Desalniettemin zal de Duitse klant er blij mee zijn en heeft in ieder geval een unieke auto. Dat is zeker.”
Een volger op Instagram kwam met deze opmerking: ”Het enige wat ik te klagen heb is dat het portier net iets langer had gemogen, zodat het minder gedrongen zou ogen. Maar verder heb ik geen klachten, dikke bak”
Wat is jullie mening?